Wat doet een copywriter?

Copywriter is het Engelse woord voor tekstschrijver. Dit is een breed begrip, toch wordt hier een specifiek type schrijver mee bedoeld. Een betere benaming is marketing writer omdat het met name over teksten gaat met een commercieel doel. Wat een copywriter doet en welke resultaten dit oplevert kun je op deze pagina lezen.

Wat doet een copywriter?

Onder copywriting vallen naast teksten schrijven ook andere vaardigheden zoals het uitvoeren van keyword onderzoek en het bedenken van onderwerpen die aansluiten op de doelstelling van de tekst. De inhoud kan zeer divers van aard zijn, er zal wel altijd een commercieel uitgangspunt van toepassing zijn. Denk aan een artikel waarin de voordelen van een product of dienst worden beschreven op een informatieve wijze. Marketing copy is echter niet direct hetzelfde als ad copy ofwel een verkooptekst, er moet naast een verkoopargument ook informatie worden gegeven over een product, dienst of ander onderwerp.

Teksten schrijven per medium

Een tekst op een blog kan anders geformuleerd worden dan een tekst voor gebruik op social media. Denk aan tekst op Twitter die zeer kort en bondig moet zijn in contrast met een longread pagina van duizenden woorden met diepgaande informatie over een specifiek onderwerp. Bij copywriting wordt niet alleen rekening gehouden met de vorm en lengte van de tekst maar ook met het bereik en de wijze waarop teksten worden gevonden. Schrijven voor SEO is gericht op zoekmachines. Door gebruik te maken van specifieke termen waar mogelijke klanten of geïnteresseerde consumenten op zoeken kan de vindbaarheid in search engines verbeterd worden. Deze optimalisatie mag echter niet in de weg staan van de leesbaarheid van een tekst.

Onderdeel van een marketing team

Het is mogelijk dat keyword onderzoek door een ander persoon wordt uitgevoerd dan de persoon die de tekst schrijft. Daarnaast kan er iemand zijn die gespecialiseerd is in zoekmachine optimalisatie of klant conversie. Door duidelijke stappen binnen een marketing strategie te bepalen kan er optimaal rendement wordt behaald uit de geschreven content.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *